Sinds wanneer en waarom zijn er schuine stoepranden?

Eerst waren die toch steil. Is dat alleen in Nederland of is dat om een reden wereldwijd aangepast?

een week geleden
ronron1212
een week geleden
Ze zijn er om bijv rolstoelrijders de stoep op te kunnen laten rijden om op bepaalde fietsers er gebruik van te laten maken als er naast de weg een fiets pad ligt of wel begint en zo zijn er nog wel meer toepassingen ze worden echt wel al lang gebruikt.
jc54
een week geleden
Door schuine etoepranden voorkom je schade aan autovelgen die de stoeprand raken.
ronron1212
een week geleden
@jc54 hoezo liggen er alleen nog maar schuinen stoepranden dan? Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Je mag gewoon naast zo’n zogenoemde verlaagde trottoirband parkeren. Tenzij het een uitrit betreft of borden of beschildering op straat anders aanduiden. Je ziet zo’n verlaagde trottoirband vooral in woonwijken, waar het aantal parkeerplekken doorgaans toch al schaars is. Dat is een van de redenen waarom het toch is toegestaan om daar te parkeren. Voetgangers die hierdoor benadeeld worden kunnen vaak even verderop in hetzelfde trottoir een andere verlaagde band gebruiken. Toch zou het fijn zijn als parkerende automobilisten deze verlaagde trottoirbanden zo veel mogelijk mijden. Omdat ze inderdaad van essentieel belang zijn voor mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen en ook voor bestuurders van scootmobielen.’
Inekez1
een week geleden
Er is verschil tussen schuine trottoirbanden en inritbanden / inritblokken. De laatste zijn nog schuiner en echt bedoeld om met auto, fiets, kinderwagen of rolstoel op en af te rijden. De afgeschuinde stoepranden zijn met wat meer moeite ook op en af te rijden, zonder schade aan wielen of velgen, wat bij de rechte banden wel vaak gebeurde. Ook de banden zelf beschadigen minder snel als de hoek is afgeschuind. De schuine banden zijn veiliger. Als fietser ga je niet onmiddellijk onderuit of over de kop als je per ongeluk met je wiel de rand raakt (en dan bedoel ik wanneer je er langs rijdt in het gootje). En mocht een fietser of voetganger toch ten val komen, dan geeft een schuine stoeprand minder zwaar letsel dan een rechte stoeprand.
Inekez1
een week geleden
Vooral in 30-km-zones worden schuine randen toegepast. Op wegen waar het snelheidsverschil tussen stoep/fietspad en rijweg groter is, is het niet wenselijk dat iedereen overal gaat oversteken of de auto half op de stoep gaat parkeren. Daar zie je vaak nog de rechte trottoirbanden toegepast worden. Ik weet niet sinds wanneer het is ingevoerd, maar ik zie het in mijn omgeving vooral veranderen als een straat wordt heringericht als 30-zone, dat de rechte banden worden vervangen door schuine. Het gaat geleidelijk. Dat zal wellicht in andere landen ook zo zijn, al zijn er landen waar nauwelijks 30-zones (of soortgelijke langzaamverkeer-zones) zijn met aparte rijbaan en trottoir en/of fietspad.

Geef als eerste antwoord